Oblast podpory: | Zlepšení podmínek pro vzdělávání, prioritní osa Počáteční vzdělávání, Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) |
Registrační číslo: | CZ.1.07/1.1.00/56.2388 |
Role naší školy: | příjemce podpory |
Realizace: | 1. 9. 2015 - 31. 12. 2015 |
Klíčové aktivita: | Čtenářské dílny jako prostředek ke zkvalitnění čtenářství a čtenářské gramotnosti |
Rozpočet projektu: | 227 024 Kč |
Kontaktní osoby: | Mgr. Alena Lukešová, koordinátor projektu Bc. Eva Frančeová, účetní, administrativa |
Září | důsledné seznámení s projektem zjišťování informací ke klíčové aktivitě pracovní schůzka s učiteli |
Říjen | výběr vhodné literatury, zajištění dodavatele realizace semináře k tématu Čtenářské dílny (20. 10. a 22. 10.) zpracování tematických plánů čtenářských dílen |
Listopad |
výběr a nákup vhodné literatury, její zařazení do školní knihovny realizace jednotlivých čtenářských dílen nákup ostatního souvisejícího materiálua pomůcek zpracování závěrečných zpráv k jednotlivých dílnám včetně konzultační schůzky s participujícími učiteli zpracování závěrečného finančního vyúčtování a monitorovací zprávy |
Z rozpočtu projektu bylo zakoupeno 114 titulů (celkem 912 knih), učební pomůcky vhodné ke čtení s porozuměním, nezbytný materiál sloužící k tvorbě žákovských portfolií, předplatné časopisu Čtyřlístek na 1 rok a čtečka knih.
Naše škola má více zařízení, klíčové aktivity - tedy čtenářské dílny - byly realizovány ve dvou vzdělávacích programech. Jeden z nově vytvořených inovativních produktů vznikl na ZŠ logopedické, ve 2. a 3. ročníku. Zbylé tři produkty patří na ZŠ praktickou a vznikly pro 4., 5., 6., 7. , 8. a 9. ročník.
Cílů realizace klíčových aktivit se podařilo dosáhnout v obou směrech. Po necelých 4 měsících realizace klíčových aktivit hodnotí pedagogové poprvé jak bylo zavedení Čtenářských dílen do oboru Český jazyk a literatura jako prostředku ke zvýšení zájmu o čtenářství a zlepšení čtenářské gramotnosti efektivní. Je to velmi krátké období a lze tudíž jen popisovat první zkušenosti. Z našich zpráv vyplývá, že žáci nižších ročníků přijali nové aktivity s velkou chutí, půjčují si knihy, začali choditi do knihovny, sledují plány a těší se na nové knihy. S postupujícím věkem žáků se snižuje zájem o čtenářské aktivity.
Nutno mít na zřeteli, že tito žáci jednak mají špatné čtenářské dovednosti, domácí prostředí čtenářství nepodporuje, děti knihy doma nemají, v tomto věku mají jiné zájmy.
Žáky si ke čtenářství budeme vést a vychovávat. Díky nákupu knih a dalšího potřebného materiálního zajištění k realizaci klíčových aktivit máme nyní vytvořeno kvalitní čtenářské prostředí.
Pedagogové uvítali možnost zvýšit si odbornou kompetenci k výuce Čtenářských dílen, začali sbírat první zkušenosti při realizaci klíčových aktivit. Nyní plánují nové strategie, jak probudit zájem i u starších žáků (noc v knihovně, čtení rodičům, čtenářské a recitační soutěže), jak propojit Čtenářské dílny do mezipředmětových vztahů a další vznikající aktivity.
Dvořákova 24
438 01 Žatec